Discriminarea şi
controlul lăuntric al gândurilor
Ori de câte
ori dorinţele vă năpădesc mintea, nu
încercaţi să le daţi curs. Respingeţi‑le prin discriminare, introspecţie corectă şi luciditate.
Rezultatul acestei practici va fi pacea şi puterea mentală, căci mintea va fi
controlată direct, nemaipermiţându‑i‑se să hoinărească. Tendinţele sale spre exteriorizare sunt curmate.
Dacă dorinţele sunt eliminate, gândurile vor muri şi ele de la sine. Prin această practică (SAMA), cele cinci JNANAINDRIYAS sau organele de
cunoaştere, adică urechile, pielea,
ochii, limba şi nasul, sunt de asemenea controlate. SAMA înseamnă seninătatea minţii obţinută prin eradicarea constantă a VASANAS‑urilor
sau a dorinţelor.
Gândurile malefice şi autovigilenţa
Realizaţi plenar consecinţele grave şi ruinătoare ale
gândurilor rele. Aceasta vă va pune în gardă şi veţi învăţa să vă păziţi atunci când ele apar din nou, prin direcţionarea minţii către un alt obiect exterior sau spre gânduri divine, rugăciune sau JAPA. Dacă veţi manifesta o aspiraţie sinceră în această practică veţi ajunge curând la
stadiul în care chiar dacă gândurile rele vă apar în vis, vă veţi trezi pe loc, iar în stare de veghe nu veţi mai întâmpina nici o dificultate în a le înfrunta.
Spiritualizaţi‑vă instinctele prin sublimarea lor. Emiteţi zilnic noi vibraţii divine sub forma
undelor‑gând. Făcând gândurile
voastre să devină pure, puternice, sublime şi clare, veţi obţine o imensă putere spirituală şi pacea lăuntrică.
Autoperfecţionarea prin yoga
Fenomenele
suprafizice ce au loc în timpul anumitor practici yoghine, precum şi experienţele practicanţilor pe planurile subtile, sunt adesea privite cu
suspiciune şi considerate un fel de
magie orientală. În realitate, YOGA nu este nici un divertisment, nici ceva
paranormal, ci urmăreşte scopul unei
dezvoltări integrale a
tuturor facultăţilor omeneşti. Ea
reprezintă o cale raţională verificată de milenii, spre o viaţă mai plină şi mai
binecuvântată către care umanitatea se îndreaptă oricum în mod natural (dar într‑un ritm mult mai lent).
Toate
metodele YOGA au la bază unele principii etice şi morale, primul pas în YOGA
constituind chiar eradicarea viciilor şi dezvoltarea anumitor virtuţi. Următorul pas este
reprezentat de disciplinarea naturii lăuntrice şi formarea
unui caracter pur şi ferm prin practicarea anumitor exerciţii zilnice şi înlocuirea vechilor obiceiuri cu altele noi,
aflate în concordanţă cu legile armoniei universale. Pe fundamentul solid al acestui nou
caracter moral, ferm şi prin de virtuţi, se construiesc structurile următoare în YOGA.
Importanţa controlului gândurilor
Controlul
gândurilor este de o importanţă vitală. Foarte puţini oameni cunosc
această artă. Chiar şi oamenii
consideraţi educaţi sunt complet străini de această învăţătură fundamentală. Practic întreaga
umanitate este victima unei gândiri întâmplătoare. Tot felul de
gânduri rătăcite intră şi ies accidental
în laboratorul mental. Nu există un ritm precis sau
o raţiune care să guverneze acest lucru. Nu există o unitate sau o disciplină a gândirii. Ea se află în întregime într‑o
stare de haos şi confuzie, ce nu permite clarificarea ideilor. Gândirea
dezordonată, scăpată de sub control, devine astfel cu uşurinţă temelia (cauza)
unei vieţi dezordonate, a
unor acţiuni incoerente, a
unui ego contradictoriu, animat de impulsuri contradictorii şi generator de
nefericire. Oamenii nu se pot concentra sistematic asupra unui subiect, căci ei nu cunosc legile
gândirii şi nici legile mentalului. Universul lăuntric devine astfel o autentică menajerie. Tot felul de gânduri senzoriale luptă unele cu altele, încercând să pătrundă în mintea celui supus simţurilor şi să‑şi atribuie
supremaţia. Astfel, ochiul se luptă cu urechea, aceasta cu limba sau cu
nasul, etc. Rezultatul sunt gândurile de joasă frecvenţă, gânduri de ură, gelozie, teamă sau desfrâu.
Majoritatea oamenilor nu pot menţine un singur gând
divin, sublim nici măcar o secundă. Minţile lor sunt atât de fragmentate, încât energia lor mentală este risipită în o mie de direcţii.
Gândul este
doar un servitor, un instrument. Trebuie să învăţaţi să vă serviţi de el corect şi
cu tact. Prima condiţie a fericirii este
controlul gândurilor. Gândul este puntea ce uneşte omul cu Divinul. Corpul
vostru, afacerea, căminul vostru ‑
toate nu sunt decât idei aflate în mintea voastră. Gândul este o forţă dinamică, iar gândul bun este primul pas către perfecţiune. Aici rezidă adevărata bogăţie.
Evitaţi gândurile referitoare la defectele
altora
Natura minţii este astfel
concepută încât ea devine
una cu obiectul la care se gândeşte intens. Astfel, dacă vă gândiţi la viciile şi defectele altora, mintea voastră va deveni una cu ele, cel puţin pe perioada în care vă gândiţi la ele. Cel care
cunoaşte această lege psihologică nu‑şi va permite niciodată să‑i critice pe alţii, găsindu‑le greşeli
peste greşeli, ci va urmări să vadă numai calităţile lor, punând
mereu binele în faţa răului. O asemenea
practică îl va ajuta să avanseze în practica YOGA şi să se înalţe din punct de
vedere spiritual, îmbunătăţindu‑i mult concentrarea.
Ultimul gând determină următoarea
reîncarnare
Ultimul
gând al omului îi guvernează destinul viitor, determinându‑i următoarea încarnare. Iată ce spune în acest
sens KRISHNA în BHAGAVAD GITA: "Cel care la sfârşitul vieţii îşi abandonează corpul fizic
gândindu‑se la o anumită fiinţă, se va reîncarna, o Kaunteya, exact în acea fiinţă, datorită gândului constant
asupra ei." (Cap. VIII ‑ 6).
Când
Ajamila şi‑a pierdut comportamentul plin de smerenie, începând să ducă o viaţă detestabilă, el a căzut pradă păcatului şi s‑a dedat la furturi şi la jafuri. A devenit
dependent de o prostituată care i‑a născut zece copii. Ultimul dintre aceştia a fost Narayana.
Aflat pe
punctul de a muri, el era absorbit în gânduri referitoare la ultimul său fiu. Atunci când
cei trei mesageri cumpliţi ai Morţii s‑au apropiat de Ajamila, el începu să strige tulburat numele fiului
său:
Narayana! La simpla menţiune a acestui
nume, slujitorii zeului Hari dădură fuga şi‑i îndepărtară pe mesagerii morţii, ducându‑l pe
Ajamila cu ei, în VAIKUNTHA sau regatul lui VISHNU.
În mod
similar, sufletul lui Sisupala, cel care şi‑a petrecut întrega viaţă înfruntând‑ul pe KRISHNA, s‑a topit în final în
Eternitate, atras într‑o lumină orbitoare de o
inefabilă glorie şi măreţie. Deşi îl ura de
moarte, simplul fapt că el era focalizat
asupra lui KRISHNA i‑a permis acestuia ca în
ultima clipă, văzând lumina sa
diafană, să‑şi sublimeze spontan întreaga ură într‑un unic moment de devoţiune şi să‑şi ardă astfel toate păcatele.
În BHAGAVAD
GITA, KRISHNA spune: "Cel care se gândeşte constant la Mine, intens şi cu
mintea focalizată, Mă va realiza cu uşurinţă; topindu‑se în
Mine, el nu va mai renaşte niciodată în această lume a durerii şi suferinţei. O, Arjuna! În vreme ce toate lumile create de BRAHMA sunt limitate
de timp, ajungând în final la momentul de disoluţie, pentru cel care Mă realizează nu mai există renaştere; de
aceea, meditează constant asupra
Mea, cu mintea şi intelectul fixate asupra supremului VASUDEVA, şi atunci, cu
siguranţă Mă vei realiza." (Cap. VIII ‑ 14, 15, 16).
Practica
constantă a fixării minţii asupra lui
Dumnezeu, chiar şi în timpul activităţilor lumeşti, permite aspirantului ca
ultimul său gând să se îndrepte intuitiv şi automat tot asupra Tatălui Ceresc. El îl va realiza astfel pe supremul PURUSHA
şi va atinge starea de Eternă Glorie.
Ultimul
gând al unui desfrânat va fi adresat amantei lui; beţivul se va gândi şi
în ultima clipă la sticla lui de
alcool; omul de afaceri se va gândi la bani, soldatul la împuşcarea duşmanului,
iar o mamă ataşată, la fiul său.
RAJA
BHARATA s‑a ataşat atât de mult de o căprioară pe care obişnuia să o îngrijească, încât a fost nevoit să se reîncarneze în ea, căci ei îi adresase
ultimul său gând înainte de
moarte. Totuşi, el a continuat să‑şi amintească ultima sa existenţă şi a rămas un suflet evoluat.
Cel care
îşi disciplinează mintea de‑a lungul întregii sale vieţi, fixând‑o prin practică constantă numai asupra lui Dumnezeu, se va gândi şi în clipa morţii tot la Dumnezeu. Pentru aceasta nu este suficient o
practică de o zi sau două, de o săptămână sau o lună, ci de un
efort permanent şi o luptă care a durat întreaga viaţă. Gândul ce va preocupa mintea în clipa morţii este în mod firesc acela care l‑a preocupat pe
individ cel mai mult în timpul vieţii sale. Omul
devine întotdeauna ceea ce gândeşte.
Temelia este gândul sattvic
Marea majoritate
a oamenilor vor avea întotdeauna nevoie de un fundament concret de care să se agaţe, ceva care să dea sens vieţii şi cu ajutorul căruia să îşi brodeze ideile, şi care uneori devine centrul tuturor formelor‑gând care le sălăşluiesc în minte. Aceasta este chiar natura minţii. Ea nu se poate fixa dexât dacă are o temelie.
Această temelie trebuie să fie structurată numai din gânduri
sattvice. Mintea îşi asumă forma oricărui obiect la care
se gândeşte intens. Dacă ea se gândeşte la o portocală, ea va lua chiar forma acelei porocale. Dacă ea se gândeşte la imaginea lui KRISHNA cântând la
flaut, ea îşi va asuma chiar forma acestuia. De aceea, trebuie să vă educaţi mintea în mod corect şi să‑i oferiţi numai hrană sattvică.
O temelie
mentală sattvică este singura
capabilă să vă conducă la ţel (să vă ofere mântuirea).
Dacă, spre exemplu, sunteţi un devotat al Domnului KRISHNA, construiţi‑vă o temelie mentală formată numai din gânduri
referitoare la imaginea Lui şi repetaţi continuu faimoasa
lui Mantra: "OM NAMO BHAGAVATE VASUDERANYA", precum şi calităţile sale (calităţile formei fără formă). Un vedantin ar trebui să‑şi formeze o temelie mentală axată pe gândul asupra Mantrei "AUM" şi a înţelesului său (Infinitul Ocean
de Lumină, SAT‑CHIT‑ANANDA,
VYAPAKA, PARIPURNA‑ATMA). Acţionaţi în lumea simţurilor, dar, de
cîte ori prindeţi un moment în care
mintea este liberă, meditaţi asupra gândurilor temelie, fie de tip SAGUNA, fie de
tip NIRGUNA (cu formă sau fără formă), în funcţie de gust, de
temperament şi capacitatea de a executa SADHANA. Printr‑o asemenea constanţă în gândire, mintea se va obişnui gradat, astfel încât
ea va ajunge, prin puterea obişnuinţei, să vă îndrepte automat
subconştient spre gândurile temelie pe care
le‑aţi ales iniţial în mod
conştient.
Este
regretabil faptul că marea majoritate a oamenilor nu au un ideal, un program
de viaţă şi o temelie
sattvică a minţii. Ei se lasă astfel sortiţi eşecului. Temelia mentală a unei tinere căsătorite este, de regulă, una înclinată spre plăcerile sexuale; cea
a unei bătrâne ataşate este
afecţiunea pentru copiii şi nepoţii ei. Dar, vai, temelia celor mai mulţi oameni este ura şi gelozia. Chiar şi aşa numitele
persoane educate, cu tot felul de
cunoştinţe şi de grade academice, sunt doar o pulbere în vânt în comparaţie cu cunoaşterea spirituală, căci nici ei nu au
practic un program de viaţă şi un autentic
centru de greutate mental. Omul înclinat spre valorile vieţii lumeşti cade inevitabil pradă gândurilor sexuale şi gândurilor de ură, mânie şi răzbunare. Aceste două tipuri de gânduri sunt practic stăpânele minţii sale. El nu ştie
şi nu‑şi poate fixa mintea asupra unui singur gând bun sau nobil, căci el nu cunoaşte legile gândirii, precum şi natura şi posibilităţile propriei sale minţi. În ciuda nenumăratelor sale
posesiuni materiale ori a cunoştinţelor universale, el
se menţine astfel într‑o
poziţie deplorabilă, de extremă ignoranţă. VIVEKA (discernământul) nu s‑a
trezit încă în el. De aceea, el nu poate rezista unei dorinţe malefice, lăsându‑se pradă oricărei ispite, datorită voinţei sale slabe. Singurul remediu cu adevărat capabil să îl scoată din această beţie lumească, de sub farmecul
iluzoriu al valorilor acestei lume efemere este doar o SATSANGA constantă sau asocierea cu cei înţelepţi ori cu discipolii
lor avansaţi.
După pensionare,
oamenii câştigă foarte mult timp
pe care, adesea, nu ştiu cum să‑l folosească. Cea mai bună utilizare a
acestui timp ar fi aplecarea spre studiul scripturilor şi contemplarea Divinităţii. Vechile
obiceiuri şi clişee mentale ale unei întregi vieţi pot fi încă înlăturate şi înlocuite cu noi obiceiuri şi cu gânduri bune.
La început va apare doar o tendinţă, care, printr‑o
practică constantă, se va putea transforma apoi într‑un obicei pozitiv, ferm ancorat în mental, de a‑şi apleca
gândul numai asupra lucrurilor virtuoase şi cu adevărat utile. Dar lupta va trebui să fie foarte dură, căci vechile obiceiuri vor încerca să revină mereu şi mereu.
Pura conştiinţă şi libertatea gândurilor
Printr‑o
practică intensă şi constantă de YOGA şi JNANI SADHANA vă puteţi elibera de
gânduri, devenind precum oceanul liniştit, fără nici un val. Ceea ce oamenii obişnuiţi nu pot să înţeleagă este faptul că un asemenea yoghin, cu mentalul neclintit precum o stâncă, ajută omenirea cu mult mai mult decât o poate face orice politician. Căci cel neclintit pătrunde şi invadează cu spiritul său fiecare atom al
universului, purificând şi elevând întreaga lume.
Numele unor
asemenea JNANIS care au atins starea de linişte, cum ar fi JAD BHARATA sau VAMADEVA,
sunt şi astăzi evocate, deşi ei nu au scris cărţi şi nu au avut discipoli. Şi totuşi, ce influenţă uriaşă au lăsat aceştia asupra minţilor a milioane de oameni din toate timpurile ce le‑au urmat!
Puteţi atinge starea de
JNANA doar dacă vă eliberaţi de dorinţele simţurilor şi de stările mentale imorale. Doar atunci va coborî asupra
voastră Lumina Divină. Aşa cum un bungalou este curăţat de pânzele de păianjen, iar grădina de frunze şi
ramuri uscate, atunci când este aşteptată vizita unui vicerege, la fel trebuie
curăţat şi palatul mental de toate viciile,
dorinţele şi stările sale imorale, pentru a putea primi vizita Supremului BRAHMAN,
Regele regilor! Atunci când o dorinţă pătrunde în
minte, omul de lume îi dă bineţe şi se grăbeşte să o împlinească; dar aspirantul va renunţa imediat la ea prin intermediul lui VIVEKA. Oamenii înţelepţi consideră chiar şi germenele unei dorinţi ca fiind un foarte mare pericol. De aceea, ei nu vor
îngădui
împlinirea nici unei dorinţi, ci se vor delecta de‑a pururi în extatica comuniune
cu ATMAN.
Gândirea
este începutul procesului creaţiei. Ea înseamnă exteriorizare şi
obiectivizare. Mai înseamnă, de asemenea, şi
diferenţiere, calitate şi
multiplicitate. Gândirea este SAMSARA. Ea
este cauza identificării cu corpul, a lui "Eu" şi "al
meu".
Gândirea
generează timpul, spaţiul şi Cel care
reuşeşte să oprească veşnica curgere a gândirii se va scufunda în Pura
Conştiinţă. Acolo unde nu
există gândire sau SAKALPA, există doar Absolutul sau JIVANMUKTI.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu