Controlul gândurilor
prin practica concentrării
Liniştiţi gândurile prea
turbulente. Calmaţi emoţiile care le însoţesc. La început,
concentraţi‑vă asupra unei forme concrete, asupra unei flori, a imaginii lui BUDDHA, a unui tablou de vis, a luminii
orbitoare a luminii spirituale, a imaginii unui sfânt, o YANTRA, etc. Realizaţi aceasta de trei,
patru ori pe zi: dimineaţa devreme, la orele
8, 16 şi 20. Cei înclinaţi spre devoţiune se vor concentra asupra inimii, RAJA yoghinii asupra lui TRIKUTI (spaţiul dintre
sprâncene), vedanticii asupra Absolutului. Vă mai puteţi alege drept obiect al concentrării vârful nasului, MANIPURA sau MULADHARA CHAKRA.
Atunci când
diverse gânduri irelevante (care nu au nici o legătură cu obiectul concentrării) vă pătrund în minte urmăriţi să fiţi indiferenţi. Astfel, ele vor muri de la sine. Dacă veţi încerca să vă opuneţi, ele vor persista, iar puterea lor de rezistenţă va creşte. O mare cantitate de energie (din planul voinţei) va fi atunci irosită în lupta împotriva lor. Înlocuindu‑le însă cu gânduri divine, ele vor dispărea treptat. Practica concentrării necesită aşadar deopotrivă fermitate şi constanţă.
Concentrarea
este practicată cu scopul de a opri modificările minţii. Ea urmăreşte să menţină mintea focalizată asupra unei forme
sau a unui obiect o perioadă cât mai lungă de timp. Rezultatele unei mari puteri de concentrare
sunt minunate, căci opunându‑se
gândurilor şi dorinţelor izvorâte din
lumea simţurilor, ea înlocuieşte de fapt grijile şi frământările cu beatitudinea, perplexitatea cu luciditatea,
moleşeala mentală cu gândirea
aplicată şi eficientă, reaua voinţă cu extazul. Mintea
se concentrază cu o relativă uşurinţă asupra obiectelor
exterioare, căci ea are o tendinţă naturală de exteriorizare. De aceea, alegând imaginea preferată a unui mare model divin (Iisus, Buddha, Krishna, Devi,
etc.), priviţi‑o ferm şi fără să clipiţi o perioadă cât mai lungă de timp. La
început, examinaţi întreaga figură, de la cap spre
picioare, urmărind să reţineţi toate detaliile.
După ce mintea s‑a calmat în mare măsură, fixaţi‑vă privirea asupra
unui singui punct, apoi închideţi ochii şi
vizualizaţi mental întreaga
imagine.
Va trebui
să
atingeţi performanţa de a putea vizualiza cu claritate imaginea oriunde v‑aţi afla (deci chiar în absenţa suportului exterior). Aceasta este concentrarea şi ea
nu poate fi obţinută decât printr‑o practică susţinută şi zilnică. Dacă doriţi cu adevărat să vă amplificaţi puterea de concentrare,
va trebui să renunţaţi la cât mai multe
din dorinţele şi activităţile voastre lumeşti şi să practicaţi tăcerea câteva ore în fiecare zi. Numai atunci mintea se
va concentra cu uşurinţă şi fără efort.
Controlul gândurilor printr‑o atitudine pozitivă
Urmăriţi să obţineţi puterea să vă închideţi în faţa gândurilor şi
influenţelor nedorite sau
prejudiciante adoptând o atitudine pozitivă a minţii. Aplicând această metodă veţi deveni receptivi
numai la forţele şi influenţele sublime din macrocosmos. Folosiţi în acest sens sugestii
pozitive care vor deveni gradat un obicei (vor fi integrate de subconştientul
vostru). Astfel, toate influenţele nedorite, de joasă vibraţie, atât din lumea vizibilă cât şi din cea invizibilă vor fi oprite la
poarta voinţei dumneavoastră, în timp ce influenţele înalte vor pătrunde cu uşurinţă, direct proporţional însă cu gradul în care
au fost invitate (altfel spus, cu nivelul vostru de aspiraţie). În minte există deopotrivă dubii şi adevăr. Astfel, în unele
minţi poate să apară îndoiala că Dumnezeu există. Aceasta se
numeşte SAMSAYA ‑ BHAVANA. Un alt dubiu posibil este acela dacă "Eu îl pot realiza pe BRAHMAN". Apoi o alta
voce vă va spune:
"Dumnezeu sau BRAHMAN este real. El este realitatea la fel de concretă şi de solidă ca şi acest fruct pe care îl ţin în mână. El reprezintă întrega cunoaştere
şi beatitudine şi eu pot să realizez acest
lucru!"
Am înţeles acum fulgerător (prin intuiţie) o anumită realitate, iar această înţelegere are cu adevărat o bază solidă, căci rădăcina ei se află întru Adevăr. Nu trebuie să ne lăsăm induşi în eroare şi să confundăm o asemenea idee
solid ancorată cu altele care nu
au nici un fundament. Aparent, şi una şi celelalte sunt doar simple gânduri ce
ne trec prin minte, dar calitatea lor este fundamental diferită, căci în timp ce
ultimele sunt doar gânduri efemere care vin şi pleacă, produse ale imaginaţiei şi
ataşamentelor noastre, primul gând are o realitate în sine, pe care o vom putea
percepe gradat dacă vom şti să îl cultivăm cu dragoste,
identificându‑ne mereu cu el, până când va deveni
ferm implantat în solul minţii noastre,
crescând precum un arbore şi dând la iveală florile şi apoi
seminţele sale sublime, adică realizarea esenţei noastre ascunse.
Atunci "Eu sunt BRAHMAN" nu va mai fi doar un gând printre altele, ci însăşi realitatea noastră lăuntrică. Clarificarea ideilor va îndepărta deci confuzia minţii noastre. Ori de
câte ori un dubiu nou apare, va trebui să‑l eliminăm prin sugestii şi afirmaţii bine direcţionate, precum:
"Este adevărat, voi reuşi. Mă voi depăşi pe mine însumi
şi voi realiza Adevărul Ultim. Nu există nici un dubiu în această direcţie", sau
"În vocabularul meu mental nu există asemenea expresii,
precum nu pot, imposibil, dificil, etc. Totul este posibil sub soare".
Adoptând o asemenea atitudine nimic nu vi
se va mai părea dificil. Voinţa vă va deveni din ce în ce mai puternică şi vă va aduce un succes
fulgerător în tot ceea ce
veţi întreprinde şi mai ales în încercarea
voastră de a vă cuceri propria minte.
Controlul gândurilor prin non‑cooperare
Nu cooperaţi cu mintea voastră
atunci când este asaltată de influenţe malefice şi astfel ea va trece gradat sub controlul
voinţei voastre. Iată care
este metoda practică
pentru a realiza acest lucru. Dacă mintea vă spune: "Vreau să mănânc
dulciuri astăzi",
răspundeţi‑i
astfel: "Astăzi
nu voi coopera cu tine. În consecinţă, nu voi mânca dulciuri, ci numai un pumn de orez".
Dacă mintea vă spune: "Vreau să merg la cinema", răspundeţi‑i: "Prefer să fac o şedinţă de ASANE şi să citesc din UPANISHADE". Aceasta este metoda de a nu coopera
cu mintea. Ea constă în a înota
împotriva curentului simţurilor. Gradat,
mintea va slăbi şi va deveni servitorul vostru supus.
Veţi deveni astfel stăpânul propriei voastre minţi.
Cel care a
atins autocontrolul şi se poate mişca printre obiectele simţurilor complet
detaşat, eliberat de atracţie şi repulsie ‑
realizează starea de pace lăuntrică. Mintea şi simţurile sunt străbătute de cei doi curenţi ai atracţiei şi ai repulsiei. În consecinţă, ele vor avea
preferinţe pentru anumite obiecte şi antipatii faţă de altele. Dar fiinţa disciplinată este eliberată de acest joc al
dualităţii, fiind controlată doar de Sine; ea trăieşte ancorată de‑a pururi în pacea Eternităţii. O asemenea fiinţă are o voinţă atotputernică de care vor
asculta simultan simţutile şi mintea. Ea
va şti să aleagă exact acel obiect de care are strictă necesitate pentru a putea răspunde nevoilor reale ale corpului său, fără însă a se ataşa de ele
prin iubire sau ură (plăcere sau neplăcere).
Arta de a vă rarefia gândurile
Aşa cum pe
plantaţiile de cauciuc plantatorii rarefiază arborii tăindu‑i pe cei mai puţin dezvoltaţi pentru a putea extrage mai mult lapte de la cei
puternici, la fel va trebui să procedaţi şi voi cu gândurile voastre, distrugându‑le unul câte unul pentru a putea bea în
final ambrozia sau nectarul nemuririi.
Folosindu‑vă discernământul, selectaţi doar gânduri
pozitive şi eliminaţi‑le pe cele
negative. Printr‑o asemenea rarefiere mentală, puterea
gândurilor rele se va diminua gradat. Ele
vor mai continua să vă asalteze o vreme,
dar nu vă vor mai putea face
vreun rău, căci nu vor mai avea vitalitatea necesară (gândurile sunt puternice doar într‑un mediu
favorizant).
La fel cum
omul pe cale să se înece încearcă să se prindă de orice îi iese
în cale pentu a putea supravieţui, şi aceste
gânduri ‑ acum lipsite de viaţă ‑ vor mai încerca
încă o vreme să revină la starea lor de
dinainte. Dacă veţi continua însă cu regularitate
practica voastră zilnică de concentrare şi meditaţie, ele se vor stinge de la sine precum o lampă căreia i s‑a terminat
uleiul. Nu uitaţi însă să asemenea pasiuni
negative, precum egoismul, gelozia, mândria şi ura, sunt de regulă foarte adânc înrădăcinate. Chiar dacă prin rarefiere
sunt suprimate o anumită perioadă de timp, ele vor încerca să revină mai târziu. Orice
slăbiciune din partea voastră le va permite acest lucru. De aceea, numai un efort susţinut şi o vigilenţă constantă va pemite dezrădăcinarea lor completă.
Controlul gândurilor prin metoda lui
Napoleon
Atunci când
vă
gândiţi la un subiect nu permiteţi altor gânduri să vă pătrundă în minte. Dacă, de pildă, vă gândiţi la milă, nu faceţi alte conexiuni, cum ar fi iertarea sau toleranţa. Dacă studiaţi BHAGAVAD GITA nu vă gândiţi la ceai sau
la meciul de fotbal. Lăsaţi‑vă absorbiţi numai de
subiectul care vă preocupă în prezent.
Napoleon
obişnuia să îşi controleze gândurile în această manieră: "Atunci când vreau să mă gândesc la lucruri
mai plăcute, închid toate
sertarele minţii mele ce conţin lucruri neplăcute. Dacă vreau să dorm, atunci
închid toate sertarele minţii mele!".
Opriţi revenirea gândurilor rele
Să presupunem că gândurile rele staţioneaza cam 12 ore
în mintea voastră şi revin o dată la trei zile. Dacă reduceţi staţionarea la numai 10 ore şi le lăsaţi să revină doar o dată pe săptămână, puteţi considera că aţi făcut un anumit
pregres. Continuând practica, perioada de staţionare şi revenire se vor diminua gradat. Până la urmă, ele vor dispărea în totalitate. Pentru stimulare, comparaţi starea dumneavoastră mentală de acum cu cea de
acum un an sau doi. Sesizarea progresului făcut vă va spori entuziasmul. La început acest progres va fi
însă foarte lent, astfel încât o asemenea
evaluare a propriei creşteri spirituale va fi mai dificilă.
Nu faceţi concesii gândurilor negative
Atunci când
un gând malefic pătrunde pentru prina dată în minte, imaginaţia se va apleca cu interes asupra lui. Vă veţi amuza insistând o
vreme asupra lui. Ceea ce nu realizaţi însă este faptul că permiţându‑i şederea în mentalul vostru, neoferindu‑i nici un
fel de rezistenţă, el se va fixa
ferm în minte, după care, chiar dacă o veţi dori, eliminarea
lui va fi infinit mai dificilă. Faimosul preverb:
"Îi dai un deget şi îţi ia toată mâna" este valabil şi în cazul gândurilor. Nu disperaţi dacă eşuaţi uneori în cazul
vreunui gând rău, căci nu există victorie fără durere. Păstraţi convingerea că puterea spirituală lăuntrică se va manifesta
gradat în voi.
Practica spirituală şi eliminarea gândurilor negative
Uneori veţi simţi că vă cutremuraţi numai la gândul
vreunei acţiuni rele, sau veţi fi foarte tulburaţi amintindu‑vă asemenea acţiuni petrecute în
trecut. Acestea sunt semne de progres spiritual. Acum simţiţi că nu aţi mai fi în stare să repetaţi aceleaşi acţiuni. Nu numai mintea se va împotrivi, dar chiar şi
corpul fizic se va cutremura ori de câte ori un gând malefic vă va împinge să repetaţi o acţiune prin forţa obişnuinţei. Continuaţi practica spirituală cu şi mai multă dăruire şi vigoare.
Astfel, toate amintrile acţiunilor şi
gândurilor malefice, toate ispitele malefice, vor dispărea de la sine. Vă veţi stabili acum în starea de puritate şi pace.
La început,
cum vă aşezaţi pentru meditaţie, cum vă năpădesc o sumedenie de
gânduri negative. De ce oare se produce acest lucru exact în timpul meditaţiei, atunci când urmăriţi să menţineţi doar gânduri
pure? Sunt numeroşi aspiranţii care ajung chiar
să îşi părăsească practica spirituală din acest motiv. Aşa cum, dacă deranjaţi o maimuţă, ea va încerca să se răzbune, şi gândurile
malefice vor încerca să se răzbune, tot la fel, atacându‑vă cu o forţă dublată atunci când urmăriţi să vă concentraţi asupra unor
gânduri divine, sublime. Este ca şi cum aţi încerca să vă curăţaţi casa de duşmani,
lucru care nu poate fi făcut fără împotrivirea
acestora.
Există în natură o lege a rezistenţei. Vechile gânduri
malefice vor încerca să vă înduplece, spunându‑vă: "O bunule om! Nu fi crud, nu ne izgoni din mintea ta, căci noi suntem aici din timpuri imemoriale. Avem deci
toate drepturile să locuim aici. Noi
te‑am ajutat întotdeauna să înfăptuieşti atâtea acţiuni negative. De
ce acum vrei să ne părăseşti? Oricum, fii
convins că nu ne vom părăsi domeniul ce ne
aparţine
de drept cu una cu două! ". Nu vă lăsaţi descurajaţi. Continuaţi practica regulată a meditaţiei şi aceste
gânduri îşi vor pierde puterea, căci o altă lege a naturii este aceea că pozitivul învinge totdeauna negativul. Chiar şi cel mai
nătâng aspirant va constata o uluitoare schimbare dacă îşi va menţine constant practica spirituală timp de doi sau trei ani. Acum, el nu va mai putea
renunţa la practică nici chiar pentru o singură zi, căci va simţi o autentică neîmplinire, un
gol interior, ca şi cum ziua respectivă ar fi trecut
degeaba.
Cele mai bune remedii împotriva gândurilor
rele
Atunci când
mintea este goală (când i se permite reveria pasivă), gândurile
malefice vor încerca imediat să intre. Acesta este
un punct cheie în comiterea păcatului, căci acţiunile mentale sunt
de fapt acţiunile reale. Cu o
singură privire desfrânată aţi şi comis
adulterul în propria voastră inimă. Amintiţi‑vă mereu acest lucru ! Dumnezeu judecă omul după motivaţiile sale, în timp ce oamenii obişnuiţi se judecă unul pe altul doar după acţiunile fizice
exterioare, greşind adesea asupra adevăratelor lor intenţii.
De aceea,
păstraţi‑vă mintea mereu
ocupată şi astfel
gândurile rele nu vor mai putea intra. O minte leneşă (pasivă) este locuinţa preferată a diavolului.
Supravegheaţi‑vă mintea în fiecare clipă. Cea mai bună metodă este să fiţi angajaţi în permanenţă într‑o anumită activitate benefică: de la măturat şi curăţenie şi până la meditaţie, lectură, cântece, rugăciuni, ajutorarea celor bolnavi sau neputincioşi. Evitaţi bârfa şi vorbăria inutilă şi umpleţi‑vă mintea numai cu gânduri sublime conţinute în scripturile sacre.
Disciplinarea zilnică a gândurilor
Iată un exerciţiu minunat ce poate fi practicat zilnic pentru relaxarea
mentală. El vă va dărui multă inspiraţie şi putere. Închideţi ochii şi gândiţi‑vă la ceva plăcut. Imaginaţi‑vă măreţia munţilor Himalaya,
Gangele cel sacru, peisajele dumnezeieşti din Kashmir, frumuseţea Taj Mahalului, comorile adunate în muzeul Victoria
Memorial din Calcutta, un răsărit superb de
soare, infinitul oceanului sau nemărginirea cerului albastru.
Imaginaţi‑vă apoi că întreaga lume,
inclusiv corpul vostru pluteşte ca un curent în acest vast ocean al Spiritului.
Simţiţi că viaţa întregii lumi
pulsează şi vibrează în fiinţa voastră, dilatată acum în nemărginire. Deveniţi una cu HIRANYAGARBHA,
Oceanul Vieţii şi ancoraţi‑vă ferm pe fundul lui
neclintit. Acum deschideţi ochii. Veţi experimenta o pace mentală imensă, însoţită de vigoare şi
putere. Nu trebuie decât să încercaţi.
Supravegheaţi‑vă şi spiritualizaţi‑vă
gândurile
Supravegheaţi‑vă gândurile. Controlaţi‑le. Fiţi martorul lor detaşat. Ridicaţi‑vă deasupra
gândurilor, în acea zonă a conştiinţei pure unde nu există gânduri.
Impresiile subtile, tendinţele, dorinţele şi pasiunile
ce zac ascunse au o influenţă uriaşă asupra vieţii noastre conştiente.
Ele trebuie
purificare şi sublimate, trebuie să li
se dea o turnură spirituală. Ascultaţi, vorbiţi, gândiţi, meditaţi, urmăriţi‑vă, înţelegeţi şi cunoaşteţi numai lucruri pozitive. Teama, neplăcerea, ura ascunsă,
prejudiciul , intoleranţa, mânia, desfrâul ‑
perturbă acţiunea
minţii subconştiente. Cultivaţi‑vă virtuţile. Purificaţi‑vă şi întăriţi‑vă mintea subconştientă. Dorinţele, lăcomia, etc. întunecă
mintea şi o reduc la sclavie. Ea
ar trebui eliberată şi readusă la starea ei de puritate
originară
pentru a putea reflecta Adevărul
şi a practica meditaţia.
Impulsurile inferioare aparţin
doar corpului fizic şi planului mental.
Atunci când
mentalul nu mai funcţionează datorită absenţei VASANAS‑urilor
(impresiilor mentale şi dorinţelor subtile),
atunci apare starea de MANONASA sau anihilarea mentalului.
Gândurile au caracter întamplător. Trebuie să dăm importanţă doar gândurilor care ne folosesc. A te gândi că un gând negativ îţi face rău , nu faci decât să-i dai acelui gând putere. Gândurile nu fac rău cât timp nu sunt luate în seamă. Marile descoperiri le datorăm gândurilor, ele sunt esenţiale în evoluţia umanităţii. Nouă nu ne rămâne decât să le selectăm. Un gând căruia i se dă importantă devine acţiune, de ce trebuie să facem greşeala de a da importantă gândurilor rele. Manipulatorul îţi întăreşte ideea că un gând rău are origini malefice. E o minciună oribilă. Gândurile vin într-un format întâmplător. Rolul nostru e să selectăm gândurile care pot genera idei bune.
RăspundețiȘtergere