duminică, 8 ianuarie 2012

Relatiile interumane si succesul


 O scurta lectie despre relatiile interumane :  
             Cel mai nesemnificativ cuvant : Eu. 
             Cel mai important cuvant : Noi. 
             Cele mai importante doua cuvinte : Va multumesc. 
             Cele mai importante trei cuvinte: Totul este iertat. 
             Cele mai importante patru cuvinte : Care este parerea dvs. ? 
             Cele mai importante cinci cuvinte : Ai facut o treaba buna. 
             Cele mai importante sase cuvinte : Vreau sa te inteleg mai bine.  
                                                                    John Maxwell
         Relatiile dintre oameni – iata un subiect care a fost dezbatut in mii si mii de feluri. Fiecare interactionam cu oameni pe care-i impartim in diverse categorii (familie, prieteni, colegi de munca, parteneri de afaceri, simple cunostinte, necunoscuti, dusmani s.a.). Si cu fiecare dintre ei relationam in mod diferit. 
         Pentru ca tot vorbim in principal despre succes, putem spune ca relatiile interumane de succes sunt acele relatii ce se leaga intre persoane care comunica bine intre ele (verbal si non-verbal). De fapt, principalul motiv pentru care oamenii raman impreuna in relatii de calitate este acela ca pot vorbi si se pot asculta unii pe altii cu sinceritate, deschidere si cu convingerea ca au pe cine se baza la nevoie. 
        Relatiile de calitate, indiferent ca e vorba de relatii de prietenie, de colegialitate, de cuplu, de afaceri sau de alta natura, au o trasatura distincta fata de alte tipuri de relatii. Ele se intemeiaza pe respect, pe incredere, pe experiente comune si pe reciprocitate. Tuturor ne place sa fim respectati pentru ceea ce suntem, si ne bucuram cand altii au incredere in noi. In astfel de cazuri incercam sa ne ridicam la inaltimea increderii care ni se acorda si sa o rasplatim fiind si noi, la randul nostru, de folos celuilalt. Impartasim impreuna diverse situatii, le depasim sprijinindu-ne – iar aceasta duce si mai mult la cresterea increderii si dorintei de reciprocitate. Si tot asa, intr-un continuu cerc, precum un ‘lant’ ale carui ochiuri se intaresc, devenind mai puternice cu vremea. Relatiile de calitate, de succes devin mai trainice – si partenerii se simt cu adevarat impliniti in cadrul lor. 
        Si fiecare isi pune intrebarea : cum sa ma implic mai bine astfel incat si eu si partenerii sa obtinem mai mult succes ? Aceasta este o alta diferenta fata de alte tipuri de relatii, in care partenerii sunt interesati doar de intrebarea : cum sa fac astfel incat celalalt sa castige mai putin si eu mai mult ? Spre deosebire de primul caz, in care oamenii sunt animati de iubire, cel de-al doilea caz are ca ‘participanti’ oameni animati de frica. Sunt cele doua sentimente esentiale ale universului, din care deriva toate celelalte sentimente, emotii considerate ‘pozitive’ sau ‘negative’. Iar ele sunt intemeiate pe ‘harta mentala’ a fiecaruia, pe modul in care persoana in cauza a ajuns sa priveasca viata datorita propriei programari. 
        Specialistii in comunicare si relatii au formulat cinci paradigme ale interactiunii umane. Le voi prezenta pe scurt, fara nici un comentariu personal.   
        1. win-lose (eu castig – tu pierzi). Astfel de oameni sunt preocupati numai de ei. Vor ca ei sa castige – dar nu numai atat, ei vor si ca ceilalti sa piarda. Vor cu tot dinadinsul sa obtina succes pe seama pierderii altuia (altora). Sunt oameni manati de orgolii, comparatii, competitii, ambitia pentru pozitii si putere. Pentru a obtine ‘victoria’ folosesc o abordare autoritara intemeiata pe propria pozitie, propriile posesiuni (in general financiare) sau propria personalitate.  
        2. lose-win (eu pierd – tu castigi). Cei ce aleg sa piarda si sa-i lase pe altii sa castige arata altora consideratie dar nu au curaj sa se exprime si sa actioneze pe baza sentimentelor si credintelor lor. Ei nu cer nimic si nu asteapta nimic – deci sunt relativ usor de ‘multumit’. In ciuda calmului aparent, sunt persoane care isi reprima multe emotii. Cand si le exprima, de multe ori ‘rabufnesc’ ineficient, dar atunci cand reusesc sa si le controleze pot veni cu idei si solutii excelente.  
        3. win (eu castig). Astfel de persoane se gandesc numai cum sa castige ele insele. Nu vor in mod necesar ca altii sa piarda, dar vor ca ei personal sa aiba de castigat, in primul rand. Sunt oameni care “gandesc independent in situatii de interdependenta”, fara a fi sensibili sau constienti de nevoile altora. Acest lucru se datoreaza ‘mentalitatii de lipsa’ mostenita de la persoane apropiate sau experimentata in propriile evenimente din viata, care i-au intarit convingerea, ‘harta realitatii’ conform careia “in lume nu sunt destule (bani, iubire, siguranta, bunuri s.a.) asa ca trebuie sa ajung eu primul la ele, sa ma asigur din timp.”  
        4. win-win (eu castig – tu castigi). Acestia sunt oameni care aleg sa castige si care se asigura ca si altii castiga din interactiunea cu ei. Oamenii cu astfel de paradigma (harta a realitatii) isi fac timp pentru a cauta solutii care ii vor face multumiti pe ei insisi si ii vor satisface si pe altii. Ei cauta beneficiul mutual, avand relatii ‚cooperative’, nu ‚competitive’. Oamenii comunica mult si eficient, cu mult curaj, deschidere si sinceritate, ajungand la un consens sau, in cel mai rau caz, la un compromis dublu avantajos. 
         5. win-win or no deal (eu castig – tu castigi, altfel ‘nu facem afacerea’). Astfel de persoane cauta mai intai varianta 4, win-win. Depun toate eforturile pentru a o obtine, si daca nu reusesc sa gaseasca cea mai buna solutie, “agree to disagree agreeably”, cum spun englezii. Altfel spus, isi recunosc limitele si cad de acord ca nu au reusit sa se inteleaga in beneficiul mutual, intrerupand de comun acord relatia (de orice fel ar fi ea).
        Puneti-va intrebarile : in propriile relatii interumane, in ce categorie va incadrati, predominant ? Care credeti ca sunt avantajele pentru dvs. (ale faptului ca faceti parte din acea categorie) si care sunt dezavantajele ? In cadrul fiecareia dintre categorii putem distinge usor emotia esentiala simtita de participanti. Este ea adevarata in cazul dvs. ? La ce va este de folos si la ce nu ? (pentru ca sunt si avantaje si dezavantaje in cadrul fiecareia din cele 5 paradigme). 
        Adevarul este ca primele 3 modele sunt cele ce predomina in majoritatea relatiilor interumane. Si oamenii obtin un fel de ‘succes’ – dar nu este durabil, dupa cum ajung la un moment dat sa se convinga. Succesul nu inseamna „care pe care“, sau reusita celui mai puternic, sau reusita mea fara a-mi pasa de altul. Succesul autentic profund si de durata este intemeiat pe relatii interumane de calitate, in care ambele parti au de castigat. 
       Adevaratul succes incepe cu intelegerea propriilor semeni. Se spune ca toti oamenii pot sa devina cineva daca exista o persoana care ii intelege si crede in ei. De obicei oamenii nu au incredere in ei insisi ; iar greutatile vietii rareori ii infrang pe oameni, lipsa de incredere in propriile forte face de obicei acest lucru. Cu putina incredere in ei insisi oamenii pot face lucruri miraculoase ; fara ea, viata devine o povara. 
        De fapt, menirea celor ce cauta succesul este tocmai sa aiba incredere in oameni, in potentialul lor imens, chiar daca este acoperit sub masti de neputinta sau respingere. Cineva spunea : „Trebuie sa ai o credinta extraordinara in puterea iubirii ca sa refuzi sa urasti pe cei care se poarta urit. Totusi, in acest refuz sta gratia noastra.“ 
        Putem da cu totii dovada de o astfel de ‚gratie’ ? Eu sunt convins ca DA.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu