miercuri, 18 ianuarie 2012

METODE POZITIVE DE CONTROL AL GÂNDURILOR


Controlul gândurilor prin practica concentrării
       
        Liniştiţi gândurile prea turbulente. Calmaţi emoţiile care le însoţesc. La început, concentraţi‑vă asupra unei forme concrete, asupra unei flori, a imaginii lui BUDDHA, a unui tablou de vis, a luminii orbitoare a luminii spirituale, a imaginii unui sfânt, o YANTRA, etc. Realizaţi aceasta de trei, patru ori pe zi: dimineaţa devreme, la orele 8, 16 şi 20. Cei înclinaţi spre devoţiune se vor concentra asupra inimii, RAJA yoghinii asupra lui TRIKUTI (spaţiul dintre sprâncene), vedanticii asupra Absolutului. Vă mai puteţi alege drept obiect al concentrării vârful nasului, MANIPURA sau MULADHARA CHAKRA.
       
        Atunci când diverse gânduri irelevante (care nu au nici o legătură cu obiectul concentrării) vă pătrund în minte urmăriţi să fiţi indiferenţi. Astfel, ele vor muri de la sine. Dacă veţi încerca să vă opuneţi, ele vor persista, iar puterea lor de rezistenţă va creşte. O mare cantitate de energie (din planul voinţei) va fi atunci irosită în lupta împotriva lor. Înlocuindu‑le însă cu gânduri divine, ele vor dispărea treptat. Practica concentrării necesită aşadar deopotrivă fermitate şi constanţă.
       
        Concentrarea este practicată cu scopul de a opri modificările minţii. Ea urmăreşte să menţină mintea focalizată asupra unei forme sau a unui obiect o perioadă cât mai lungă de timp. Rezultatele unei mari puteri de concentrare sunt minunate, căci opunându‑se gândurilor şi dorinţelor izvorâte din lumea simţurilor, ea înlocuieşte de fapt grijile şi frământările cu beatitudinea, perplexitatea cu luciditatea, moleşeala mentală cu gândirea aplicată şi eficientă, reaua voinţă cu extazul. Mintea se concentrază cu o relativă uşurinţă asupra obiectelor exterioare, căci ea are o tendinţă naturală de exteriorizare. De aceea, alegând imaginea preferată a unui mare model divin (Iisus, Buddha, Krishna, Devi, etc.), priviţi‑o ferm şi fără să clipiţi o perioadă cât mai lungă de timp. La început, examinaţi întreaga figură, de la cap spre picioare, urmărind să reţineţi toate detaliile. După ce mintea s‑a calmat în mare măsură, fixaţi‑vă privirea asupra unui singui punct, apoi închideţi ochii şi vizualizaţi mental întreaga imagine.
       
        Va trebui să atingeţi performanţa de a putea vizualiza cu claritate imaginea oriunde v‑aţi afla (deci chiar în absenţa suportului exterior). Aceasta este concentrarea şi ea nu poate fi obţinută decât printr‑o practică susţinută şi zilnică. Dacă doriţi cu adevărat să vă amplificaţi puterea de concentrare, va trebui să renunţaţi la cât mai multe din dorinţele şi activităţile voastre lumeşti şi să practicaţi tăcerea câteva ore în fiecare zi. Numai atunci mintea se va concentra cu uşurinţă şi fără efort.
       

      Controlul gândurilor printr‑o atitudine pozitivă

       
        Urmări să obţineţi puterea să vă închideţi în faţa gândurilor şi influenţelor nedorite sau prejudiciante adoptând o atitudine pozitivă a minţii. Aplicând această metodă veţi deveni receptivi numai la forţele şi influenţele sublime din macrocosmos. Folosiţi în acest sens sugestii pozitive care vor deveni gradat un obicei (vor fi integrate de subconştientul vostru). Astfel, toate influenţele nedorite, de joasă vibraţie, atât din lumea vizibilă cât şi din cea invizibilă vor fi oprite la poarta voinţei dumneavoast, în timp ce influenţele înalte vor pătrunde cu uşurinţă, direct proporţional însă cu gradul în care au fost invitate (altfel spus, cu nivelul vostru de aspiraţie). În minte există deopotrivă dubii şi adevăr. Astfel, în unele minţi poate să apară îndoiala că Dumnezeu există. Aceasta se numeşte SAMSAYA ‑ BHAVANA. Un alt dubiu posibil este acela dacă "Eu îl pot realiza pe BRAHMAN". Apoi o alta voce vă va spune: "Dumnezeu sau BRAHMAN este real. El este realitatea la fel de concretă şi de solidă ca şi acest fruct pe care îl ţin în mână. El reprezintă întrega cunoaştere şi beatitudine şi eu pot să realizez acest lucru!"
       
        Am înţeles acum fulgerător (prin intuiţie) o anumită realitate, iar această înţelegere are cu adevărat o bază solidă, căci rădăcina ei se af întru Adevăr. Nu trebuie să ne lăsăm induşi în eroare şi să confundăm o asemenea idee solid ancorată cu altele care nu au nici un fundament. Aparent, şi una şi celelalte sunt doar simple gânduri ce ne trec prin minte, dar calitatea lor este fundamental diferită, căci în timp ce ultimele sunt doar gânduri efemere care vin şi pleacă, produse ale imaginaţiei şi ataşamentelor noastre, primul gând are o realitate în sine, pe care o vom putea percepe gradat dacă vom şti să îl cultivăm cu dragoste, identificându‑ne mereu cu el, până când va deveni ferm implantat în solul minţii noastre, crescând precum un arbore şi dând la iveală florile şi apoi seminţele sale sublime, adică realizarea esenţei noastre ascunse. Atunci "Eu sunt BRAHMAN" nu va mai fi doar un gând printre altele, ci însăşi realitatea noastră lăuntrică. Clarificarea ideilor va îndepărta deci confuzia minţii noastre. Ori de câte ori un dubiu nou apare, va trebui să‑l eliminăm prin sugestii şi afirmaţii bine direcţionate, precum: "Este adevărat, voi reuşi. Mă voi depăşi pe mine însumi şi voi realiza Adevărul Ultim. Nu există nici un dubiu în această direcţie", sau "În vocabularul meu mental nu există asemenea expresii, precum nu pot, imposibil, dificil, etc. Totul este posibil sub soare". Adoptând o asemenea atitudine nimic nu vi se va mai părea dificil. Voinţa vă va deveni din ce în ce mai puternică şi vă va aduce un succes fulgerător în tot ceea ce veţi întreprinde şi mai ales în încercarea voastră de a vă cuceri propria minte.
       

      Controlul gândurilor prin non‑cooperare

       
        Nu cooperaţi cu mintea voastră atunci când este asaltată de influenţe malefice şi astfel ea va trece gradat sub controlul voinţei voastre. Iată care este metoda practică pentru a realiza acest lucru. Dacă mintea vă spune: "Vreau mănânc dulciuri astăzi", răspundeţi‑i astfel: "Astăzi nu voi coopera cu tine. În consecinţă, nu voi mânca dulciuri, ci numai un pumn de orez". Dacă mintea vă spune: "Vreau să merg la cinema", răspundeţi‑i: "Prefer să fac o şedinţă de ASANE şi să citesc din UPANISHADE". Aceasta este metoda de a nu coopera cu mintea. Ea constă în a înota împotriva curentului simţurilor. Gradat, mintea va slăbi şi va deveni servitorul vostru supus. Veţi deveni astfel stăpânul propriei voastre minţi.

        Cel care a atins autocontrolul şi se poate mişca printre obiectele simţurilor complet detaşat, eliberat de atracţie şi repulsie ‑ realizează starea de pace lăuntrică. Mintea şi simţurile sunt străbătute de cei doi curenţi ai atracţiei şi ai repulsiei. În consecinţă, ele vor avea preferinţe pentru anumite obiecte şi antipatii faţă de altele. Dar fiinţa disciplinată este eliberată de acest joc al dualităţii, fiind controlată doar de Sine; ea trăieşte ancorată de‑a pururi în pacea Eternităţii. O asemenea fiinţă are o voinţă atotputernică de care vor asculta simultan simţutile şi mintea. Ea va şti să aleagă exact acel obiect de care are strictă necesitate pentru a putea răspunde nevoilor reale ale corpului său, fără însă a se ataşa de ele prin iubire sau ură (plăcere sau neplăcere).

      Arta de a vă rarefia gândurile

       
        Aşa cum pe plantaţiile de cauciuc plantatorii rarefiază arborii tăindu‑i pe cei mai puţin dezvoltaţi pentru a putea extrage mai mult lapte de la cei puternici, la fel va trebui să procedaţi şi voi cu gândurile voastre, distrugându‑le unul câte unul pentru a putea bea în final ambrozia sau nectarul nemuririi.
       
        Folosindu‑vă discernământul, selectaţi doar gânduri pozitive şi eliminaţi‑le pe cele negative. Printr‑o asemenea rarefiere mentală, puterea gândurilor rele se va diminua gradat. Ele vor mai continua să vă asalteze o vreme, dar nu vă vor mai putea face vreun rău, căci nu vor mai avea vitalitatea necesară (gândurile sunt puternice doar într‑un mediu favorizant).
       
        La fel cum omul pe cale să se înece încearcă să se prindă de orice îi iese în cale pentu a putea supravieţui, şi aceste gânduri ‑ acum lipsite de viaţă ‑ vor mai încerca încă o vreme să revină la starea lor de dinainte. Dacă veţi continua însă cu regularitate practica voastră zilnică de concentrare şi meditaţie, ele se vor stinge de la sine precum o lampă căreia i s‑a terminat uleiul. Nu uitaţi însă să asemenea pasiuni negative, precum egoismul, gelozia, mândria şi ura, sunt de regulă foarte adânc înrădăcinate. Chiar dacă prin rarefiere sunt suprimate o anumită perioadă de timp, ele vor încerca să revină mai târziu. Orice slăbiciune din partea voastră le va permite acest lucru. De aceea, numai un efort susţinut şi o vigilenţă constantă va pemite dezrădăcinarea lor completă.

      Controlul gândurilor prin metoda lui Napoleon

       
        Atunci când vă gândiţi la un subiect nu permiteţi altor gânduri să vă pătrundă în minte. Dacă, de pildă, vă gândiţi la milă, nu faceţi alte conexiuni, cum ar fi iertarea sau toleranţa. Dacă studiaţi BHAGAVAD GITA nu vă gândiţi la ceai sau la meciul de fotbal. Lăsaţi‑vă absorbiţi numai de subiectul care vă preocupă în prezent.

        Napoleon obişnuia să îşi controleze gândurile în această manieră: "Atunci când vreau să mă gândesc la lucruri mai plăcute, închid toate sertarele minţii mele ce coin lucruri neplăcute. Dacă vreau să dorm, atunci închid toate sertarele minţii mele!".

      Opriţi revenirea gândurilor rele


        Să presupunem că gândurile rele staţioneaza cam 12 ore în mintea voastră şi revin o dată la trei zile. Dacă reduceţi staţionarea la numai 10 ore şi le lăsaţi să revină doar o dată pe săptămână, puteţi considera că aţi făcut un anumit pregres. Continuând practica, perioada de staţionare şi revenire se vor diminua gradat. Până la urmă, ele vor dispărea în totalitate. Pentru stimulare, comparaţi starea dumneavoastră mentală de acum cu cea de acum un an sau doi. Sesizarea progresului făcut vă va spori entuziasmul. La început acest progres va fi însă foarte lent, astfel încât o asemenea evaluare a propriei creşteri spirituale va fi mai dificilă.

      Nu faceţi concesii gândurilor negative


        Atunci când un gând malefic pătrunde pentru prina dată în minte, imaginaţia se va apleca cu interes asupra lui. Vă veţi amuza insistând o vreme asupra lui. Ceea ce nu realizaţi însă este faptul că permiţându‑i şederea în mentalul vostru, neoferindu‑i nici un fel de rezistenţă, el se va fixa ferm în minte, după care, chiar dacă o veţi dori, eliminarea lui va fi infinit mai dificilă. Faimosul preverb: "Îi dai un deget şi îţi ia toată mâna" este valabil şi în cazul gândurilor. Nu disperaţi dacă eşuaţi uneori în cazul vreunui gând rău, căci nu există victorie fără durere. Păstraţi convingerea că puterea spirituală lăuntrică se va manifesta gradat în voi.

      Practica spirituală şi eliminarea gândurilor negative


        Uneori veţi simţi că vă cutremuraţi numai la gândul vreunei acţiuni rele, sau veţi fi foarte tulburaţi amintindu‑vă asemenea acţiuni petrecute în trecut. Acestea sunt semne de progres spiritual. Acum simţiţi că nu aţi mai fi în stare să repetaţi aceleaşi acţiuni. Nu numai mintea se va împotrivi, dar chiar şi corpul fizic se va cutremura ori de câte ori un gând malefic vă va împinge să repetaţi o acţiune prin forţa obişnuinţei. Continuaţi practica spirituală cu şi mai multă dăruire şi vigoare. Astfel, toate amintrile acţiunilor şi gândurilor malefice, toate ispitele malefice, vor dispărea de la sine. Vă veţi stabili acum în starea de puritate şi pace.

        La început, cum vă aşezaţi pentru meditaţie, cum vă năpădesc o sumedenie de gânduri negative. De ce oare se produce acest lucru exact în timpul meditaţiei, atunci când urmăriţi să menţineţi doar gânduri pure? Sunt numeroşi aspiranţii care ajung chiar să îşi părăsească practica spirituală din acest motiv. Aşa cum, dacă deranjaţi o maimuţă, ea va încerca să se răzbune, şi gândurile malefice vor încerca să se răzbune, tot la fel, atacându‑vă cu o forţă dublată atunci când urmăriţi să vă concentraţi asupra unor gânduri divine, sublime. Este ca şi cum aţi încerca să vă curăţaţi casa de duşmani, lucru care nu poate fi făcut fără împotrivirea acestora.

        Există în natură o lege a rezistenţei. Vechile gânduri malefice vor încerca să vă înduplece, spunându‑vă: "O bunule om! Nu fi crud, nu ne izgoni din mintea ta, căci noi suntem aici din timpuri imemoriale. Avem deci toate drepturile să locuim aici. Noi te‑am ajutat întotdeauna să înfăptuieşti atâtea acţiuni negative. De ce acum vrei să ne părăseşti? Oricum, fii convins că nu ne vom părăsi domeniul ce ne aparţine de drept cu una cu două! ". Nu vă lăsaţi descurajaţi. Continuaţi practica regulată a meditaţiei şi aceste gânduri îşi vor pierde puterea, căci o altă lege a naturii este aceea că pozitivul învinge totdeauna negativul. Chiar şi cel mai nătâng aspirant va constata o uluitoare schimbare dacă îşi va menţine constant practica spirituală timp de doi sau trei ani. Acum, el nu va mai putea renunţa la practică nici chiar pentru o singură zi, căci va simţi o autentică neîmplinire, un gol interior, ca şi cum ziua respectivă ar fi trecut degeaba.

      Cele mai bune remedii împotriva gândurilor rele


        Atunci când mintea este goală (când i se permite reveria pasivă), gândurile malefice vor încerca imediat să intre. Acesta este un punct cheie în comiterea păcatului, căci acţiunile mentale sunt de fapt acţiunile reale. Cu o singură privire desfrânată aţi şi comis adulterul în propria voastră inimă. Amintiţi‑vă mereu acest lucru ! Dumnezeu judecă omul după motivaţiile sale, în timp ce oamenii obişnuiţi se judecă unul pe altul doar după acţiunile fizice exterioare, greşind adesea asupra adevăratelor lor intenţii.

        De aceea, păstraţi‑vă mintea mereu ocupată şi astfel gândurile rele nu vor mai putea intra. O minte leneşă (pasivă) este locuinţa preferată a diavolului. Supravegheaţi‑vă mintea în fiecare clipă. Cea mai bună metodă este să fiţi angajaţi în permanenţă într‑o anumită activitate benefică: de la măturat şi curăţenie şi până la meditaţie, lectură, cântece, rugăciuni, ajutorarea celor bolnavi sau neputincioşi. Evitaţi bârfa şi vorbăria inutilă şi umpleţi‑vă mintea numai cu gânduri sublime conţinute în scripturile sacre.

      Disciplinarea zilnică a gândurilor


        Iată un exerciţiu minunat ce poate fi practicat zilnic pentru relaxarea mentală. El vă va dărui multă inspiraţie şi putere. Închideţi ochii şi gândiţi‑vă la ceva plăcut. Imaginaţi‑vă măreţia munţilor Himalaya, Gangele cel sacru, peisajele dumnezeieşti din Kashmir, frumuseţea Taj Mahalului, comorile adunate în muzeul Victoria Memorial din Calcutta, un răsărit superb de soare, infinitul oceanului sau nemărginirea cerului albastru.

        Imaginaţi‑vă apoi că întreaga lume, inclusiv corpul vostru pluteşte ca un curent în acest vast ocean al Spiritului. Simţiţi că viaţa întregii lumi pulsează şi vibrează în fiinţa voastră, dilatată acum în nemărginire. Deveniţi una cu HIRANYAGARBHA, Oceanul Vieţii şi ancoraţi‑vă ferm pe fundul lui neclintit. Acum deschideţi ochii. Veţi experimenta o pace mentală imensă, însoţită de vigoare şi putere. Nu trebuie decât să încercaţi.

      Supravegheaţi‑vă şi spiritualizaţi‑vă gândurile


        Supravegheaţi‑vă gândurile. Controlaţi‑le. Fiţi martorul lor detaşat. Ridicaţi‑vă deasupra gândurilor, în acea zonă a conştiinţei pure unde nu există gânduri. Impresiile subtile, tendinţele, dorinţele şi pasiunile ce zac ascunse au o influenţă uriaşă asupra vieţii noastre conştiente.

        Ele trebuie purificare şi sublimate, trebuie să li se dea o turnură spirituală. Ascultaţi, vorbiţi, gândiţi, meditaţi, urmăriţi‑vă, înţelegeţi şi cunoaşteţi numai lucruri pozitive. Teama, neplăcerea, ura ascunsă, prejudiciul , intoleranţa, mânia, desfrâul ‑ perturbă acţiunea minţii subconştiente. Cultivaţi‑vă virtuţile. Purificaţi‑vă şi întăriţi‑vă mintea subconştientă. Dorinţele, lăcomia, etc. întunecă mintea şi o reduc la sclavie. Ea ar trebui eliberată şi readusă la starea ei de puritate originară pentru a putea reflecta Adevărul şi a practica meditaţia. Impulsurile inferioare aparţin doar corpului fizic şi planului mental.

        Atunci când mentalul nu mai funcţionează datorită absenţei VASANAS‑urilor (impresiilor mentale şi dorinţelor subtile), atunci apare starea de MANONASA sau anihilarea mentalului.

Un comentariu:

  1. Gândurile au caracter întamplător. Trebuie să dăm importanţă doar gândurilor care ne folosesc. A te gândi că un gând negativ îţi face rău , nu faci decât să-i dai acelui gând putere. Gândurile nu fac rău cât timp nu sunt luate în seamă. Marile descoperiri le datorăm gândurilor, ele sunt esenţiale în evoluţia umanităţii. Nouă nu ne rămâne decât să le selectăm. Un gând căruia i se dă importantă devine acţiune, de ce trebuie să facem greşeala de a da importantă gândurilor rele. Manipulatorul îţi întăreşte ideea că un gând rău are origini malefice. E o minciună oribilă. Gândurile vin într-un format întâmplător. Rolul nostru e să selectăm gândurile care pot genera idei bune.

    RăspundețiȘtergere