duminică, 8 ianuarie 2012

Educatia


   Nu poti invata pe nimeni nimic. Poti doar sa-l ajuti sa gaseasca invatatura in forul lui interior. (Galileo Galilei) 

        In radacinile cuvantului ‚educatie’ este ascuns insusi adevarul cunoasterii. Verbul ‚a educa’ din latina inseamna „a extrage din”. Educarea cuiva inseamna deci aducerea la suprafata a cunostintelor, a invataturii. Si nu poti extrage ceva decat atunci cand exista deja acolo ! 
        Procesul formal de educare permite ’experimentarea’ a ceea ce este deja stiut. Datorita principiului oglinzii, cu totii avem in interior toata cunoasterea disponibila omenirii. Noi doar scoatem, prin educatie, anumite parti din ea, si ne construim viata in functie de ceea ce ajungem sa aflam, sa invatam, sa stim, sa aplicam.
        Cunostintele pe care ajungem sa le scoatem din interior (cu ajutorul altora care ‚ne invata’) si sa le folosim sunt esentiale pentru calitatea vietii noastre. Practic totul depinde de educatia primita – in familie, la scoala, la facultate, la cursuri de specializari, la alte tipuri de cursuri, seminarii, conferinte, din carti, filme, direct de la altii. Toate aceste influente ne ‚educa’ si devenim un produs al lor.
        Exista doua tipuri de influente la care este supus un om, in procesul educarii sale : influente ale societatii obisnuite si influente constiente. Primele sunt prezente practic peste  tot: familia, prietenii, cunostintele, serviciul, scoala, facultatea sau alte tipuri de educatii traditionale, din diferite domenii (arta, sport, cultura, mass-media, economie, medicina, practic orice). Cu totii suntem supusi acestui tip de influente, de ‚educatie’ – si majoritatea oamenilor nu ies din aceasta sfera aproape niciodata in viata lor. Consecintele influentei educatiei primite exclusiv de la societate se traduc prin esecuri pe termen lung : saracie (sau bogatie, faima, putere - obtinute pe seama altora), boli de orice fel, imbatranire, moarte inconstienta ; intr-un cuvant, autodistrugere. Sunt lucruri ce s-au verificat dintotdeauna.
        Dar, din fericire, exista si un alt tip de influente de la care putem primi educatie. Sunt asa numitele influente constiente – cunostintele teoretice si practice legate de obtinerea succesului pe termen lung in anumite domenii ale vietii, prin diferite ‚invataturi’ numite popular ,de afaceri’ si ‚spirituale’. Cursuri, conferinte, seminarii, carti, documentare, filme, materiale audio-video, invataturi directe de la profesori, consultanti, traineri, mentori, maestri, intelepti – tot ceea ce societatea nu iti poate spune, prin educatia traditionala. Nu pentru ca nu ar dori – ci pentru ca pur si simplu nu stie. Nu dispune de aceste informatii.
        Societatea inseamna de fapt o masa de oameni constituita in jurul anumitor idei de a privi lucrurile in viata, oameni ce impartasesc anumite credinte, valori, traditii, activitati si interese in comun. Ea nu este rea intentionata (desi, in unele cazuri, poate respinge anumite idei pentru a-si proteja propriul stil de viata). Parintii, prietenii, chiar si profesorii din scoli si facultati vor binele nostru – dar sunt limitati de cunostintele pe care ei le au. Nu pot sa-ti ofere mai mult nu pentru ca nu vor, ci pentru ca nu cunosc mai mult. Aceasta este partea de cunoastere pe care au scos-o ei din interiorul lor, si pe care o transmit mai departe. Dar pentru a te adapta unei lumi si unui univers in continua miscare si schimbare trebuie sa iei cunostintele necesare din alte parti. De la influenta constienta.
        Acest tip de influenta se numeste ‚constienta’ intrucat efectele sale se traduc in succese pe termen lung : bogatie, faima, putere - impreuna cu altii, sanatate, intinerire, moarte constienta ; intr-un cuvant, auto-creatie. Sunt lucruri ce s-au verificat dintotdeauna.
        Din pacate generatiile trecute si generatia actuala nu au avut posibilitatea sa primeasca acest tip de educatie inca din copilarie. In general, educatia noastra incepe inainte de a avea varsta potrivita pentru a ne da seama ce ni se intampla, iar azi suntem rezultatul, in proportie covarsitoare, a educatiei societatii, primita in timp. Iar acum incercam sa ne ‚carpim’ din mers cu cunostinte provenite de la educatia constienta, pentru a ne echilibra si a ne indeparta pe cat posibil de drumul ce duce catre autodistrugere.
         Sper din tot sufletul ca generatiile viitoare sa aiba ocazia unei educatii constiente inca de la nastere. Nu e admisibil sa dai drumul unui copil in lume fara sa-l ‚inarmezi’ cu informatii, cunostinte si abilitati importante in toate domeniile vietii. Asa cum, din pacate, s-a intamplat in trecut si se intampla si in prezent. Iar consecintele le vedem singuri.
         Educatia constienta este o educatie care iti transforma intreaga viata. Si avand in vedere cele patru mari componente ale fiintei umane (fizic, mental, emotional si spiritual), si educatia constienta se focalizeaza pe fiecare dintre acestea.
         1.   educatia mentala (intelectuala) se refera la stimularea imaginatiei, creativitatii, dorintei de a sti mai mult si a afla lucruri noi si folositoare, de a gandi pozitiv, de a gandi in loc de a memora. Mintea noastra este primul loc unde putem actiona, si cel mai la indemana. De aici vom incepe procesulreprogramarii constiente. 
         2.   educatia emotionala – in timp ce educatia traditionala se foloseste de emotia fricii (de a face greseli, de esec) pentru a ‘motiva’ oamenii sa faca anumite lucruri, educatia constienta pune accent pe intelegerea propriei fiinte si a comportamentului, pe exprimarea emotiilor pozitive, pe integrarea emotiei fricii, transformarea ei si invatarea din greseli si esecuri. Astfel ai ocazia sa te corectezi, devenind mai intelept mental si emotional (dezvoltarea inteligentei emotionale).
         3.   educatia fizica – este strans legata de cea emotionala. Educatia constienta te incurajeaza sa pui in practica tot ce inveti – sa-ti dezvolti aptitudinile, indemanarile, sa iesi in lume, sa actionezi, sa iti infrangi temerile. Chiar sa te astepti ca probabil vei face greseli dar ca vei invata din ele, fara a invinovati pe altcineva, devenind mai puternic mental, emotional si fizic in cursul acestui proces. 
        4.   educatia spirituala este cea mai importanta componenta ; ea se focalizeaza pe scoaterea si exprimarea puterii interioare care ne propulseaza dincolo de limitele noastre intelectuale, emotionale si fizice ce definesc adesea conditia noastra umana. Aceasta este puterea care ne ajuta sa obtinem succesul autentic, si toti marii profesori, mentori, maestrii, motivatori, oameni de afaceri au reusit sa o scoata din interior si sa o exprime in viata lor. De asemenea, ne putem dezvolta la randul nostru capacitatea de a-i motiva pe altii adresandu-ne spiritului lor, inspirandu-i catre depasirea propriilor limite 
          Revin putin la educatia emotionala, ce are o influenta deosebita. Majoritatea oamenilor nu obtin succesul in viata pentru ca nu doresc sa treaca prin perioada de indoieli personale si frustrari emotionale ce par a constitui ‘esec’. Acest lucru se intampla multora dintre noi deoarece societatea (scoala, parintii, serviciul) ne educa, ne invata ca a gresi este ceva rau, deci trebuie sa evitam greselile. Ni se inoculeaza un tipar de gandire conform caruia e mai bine sa cauti siguranta in locul libertatii. Nu e ceva facut cu rea intentie, cum spuneam – pur si simplu asta e ceea ce se considera a fi corect. Asa ca ajungem niste ‘pui’ care prefera sa stea intr-un cuib sigur fara a invata niciodata sa zboare – ceea ce este contrar insasi legilor naturii. 
          Observati modul in care puii de pasare invata sa zboare (“curba de invatare a naturii”) si veti vedea ca ei mai intai o iau in jos, ca si cum ar parea ca se prabusesc, apoi se inalta catre cer. Pentru a se inalta e nevoie ca mai intai sa dea impresia de cadere totala. Puii nu se gandesc niciodata ca s-ar putea sa cada si sa nu se mai ridice – in memoria lor genetica exista acest program conform caruia mai intai coboara, apoi se inalta. Si in cazul nostru este acelasi lucru – numai ca noi nu dam voie acestui program sa se manifeste, blocandu-l cu temerile noastre. Partea noastra emotionala, intarita puternic de sistemul educational traditional blocheaza accesul la energia interioara a spiritului, care ne face sa ne inaltam.
           Dar in momentul in care invatam sa eliberam aceasta forta interioara, putem depasi toate conditionarile de natura fizica, mentala si emotionala si ajunge la succesul autentic dorit. E nevoie sa invatam asta de la cineva care deja a reusit, sa ne asociem cu oameni care gandesc si actioneaza in modul in care si noi dorim sa gandim si sa actionam. Proverbul „spune-mi cu cine te insotesti ca sa-ti spun cine esti” este intotdeauna actual. Cei cu care ne petrecem timpul reprezinta viitorul nostru.
           Se spune ca atunci cand elevul e pregatit, profesorul apare. Adevarul e ca profesorul este  intotdeauna prezent ; elevul nu este. Cand devenim fiinte constiente, ‚elevi pregatiti’, observam peste tot ‚profesori’ de la care putem invata ceva.
           Pentru a raspunde provocarilor viitorului oamenii, si in primul rand copiii, vor avea nevoie de educatie ‚de afaceri’ si ‚spirituala’ constituita in jurul a trei concepte de baza : Constienta, Cinste, Responsabilitate. Iata ce subiecte se pot studia : 
-Atitudinea necesara pentru succes 
-Capacitati de comunicare, abilitati de lucru cu oamenii 
-Abilitati de administrare a banilor, de investitii 
-Capacitatea de gestionare a timpului, de a stabili obiective 
-Depasirea temerilor personale, a indoielior si lipsei de incredere in sine 
si, de asemenea :
-Rezolvari pasnice ale conflictelor 
-Elementele relatiilor de iubire 
-Conceptul de Persoana si crearea Sinelui 
-Corp, Minte si Suflet : cum functioneaza ele ? 
-Creativitate 
-Celebrarea Sinelui, Pretuirea Altora 
-Exprimare sexuala armonioasa 
-Corectitudine, Toleranta 
-Asemanari si deosebiri intre fiintele umane 
-Economie etica 
-Puterea Mintii 
-Claritate si Transparenta 
-Stiinta si Spiritualitate 
si multe altele asemanatoare. 
          Ganditi-va putin : daca la scoala, inca din clasa I pana la terminarea facultatii am fi studiat aceste ‚materii’ pe larg (iar celelalte obisnuite pe scurt) – cum am fi aratat fiecare din noi astazi ? Cum ar fi putut fi viata noastra astazi ? Cum ar fi aratat lumea astazi ? Cum poate arata lumea, in viitor, atunci cand copiii nostri vor invata aceste lucruri ?
         Macar pentru ei, si pentru viitorul acestei planete, sa facem alegerilecorecte. Sa-i educam constient ! Lumea va deveni un loc mai bun.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu