duminică, 8 ianuarie 2012

Comunicarea


 Toata lumea comunica. E ceva de la sine inteles.
       De fapt, intreg universul comunica. Toate partile sale componente sunt interconectate si comunica in diferite moduri. Intr-un fel comunicam cu oamenii, in altul cu animalele, in altul cu propriile noastre celule (care au o ‘minte’ proprie) si in altul chiar cu astrele ! Nu verbal sau non-verbal, ci prin alte canale putin explorate in prezent. Dar asta e o alta poveste.
       Comunicarea inseamna mai mult decat ceea ce spunem. Inseamna si cum spunem acel lucru. Comunicarea consta in a vorbi si a asculta, si in actiunea de a destainui reciproc ganduri si sentimente interioare (asa numitul ‘feedback’). Pe masura ce devin comunicatori buni, oamenii ajung sa exceleze in toate domeniile, de la relatii sentimentale la vanzari si afaceri.
       In afara comunicarii interpersonale (intre oameni), pentru a avansa in viata ai nevoie in primul rand de o eficienta comunicare intrapersonala. Aceasta inseamna o buna intelegere a propriei fiinte – modurile in care gandim, simtim si ne comportam, de ce procedam astfel (si nu altfel), de unde am invatat aceste moduri, daca ne sunt de folos sau nu aceste moduri, pe termen lung, cum putem sa ne ‘reprogramam’, ‘recream’ fiinta. O relatie intrapersonala eficienta cu Sinele constituie practic stadiul final al stapanirii de sine si al succesului autentic. Iar ‘talentul’ de comunicare intrapersonala se invata (nu ne nastem cu el). Oricine poate sa o faca – si o va face atunci cand isi va echilibra emotiile, cand va afla ce  presupune reprogramarea propriei minti pentru a obtine ce doreste si cand va asculta ‘glasul’ intuitiei. Parcurgerea caii de la emotia necontrolata la ratiune (atentie, constienta) si apoi la intuitie constituie de fapt insasi cheia evolutiei – care include, bineinteles, comunicarea eficienta cu alte fiinte umane.
       Comunicarea intre oameni are drept canale verbalul (viul grai) si non-verbalul (asa numitul ‘limbaj al corpului’). Comunicarea inseamna, din punctul de vedere al celui ce o initiaza, a transmite eficient si constient un mesaj. Adica a-si lua toate masurile ca modul in care spune un lucru (non-verbal) reflecta intocmai ceea ce spune verbal (in Programarea NeuroLingvistica-NLP aceasta se numeste ‘congruenta’). Dar el nu are un control asupra modului in care cealalta parte a procesului de comunicare, cel ce recepteaza, va ‘decodifica’, va intelege pentru el ce i s-a transmis. Cand ceea ce transmiti este ‘decodificat’ exact (intentia ta este pe deplin inteleasa si acceptata de celalalt) se poate vorbi de comunicare extrem de eficienta. Din pacate, de cele mai multe ori nu este cazul. Oamenii ‘mimeaza’ atentia in comunicare dar gandurile si emotiile le sunt ‘in alte parti’ (in NLP se spune ca sunt in ‘dialog interior’). De ce se intampla acest lucru ? Depinde de mai multi factori.
       Renumitul psiholog si motivator Kevin Hogan, un adevarat ‘maestru al comunicarii’ spunea :
      “Exista anumite motive pentru care fiecare dintre noi comunicam in modul in care o facem :
·     cu totii suntem, in parte, un produs al genelor noastre 
·     cu totii suntem, in parte, un produs al mediului ambient, inclusiv parintii, rudele, prietenii, profesorii si toti ceilalti din jur 
·     cu totii suntem, in parte, un produs al propriilor noastre experiente unice (evenimente importante in viata, traume, etc) 
·     cu totii avem atitudini defensive care ne ajuta si ne dauneaza in comunicare 
·     cu totii dorim iubire 
·     cu totii am suferit dureri emotionale 
·     cu totii dorim sa nu mai suferim niciodata” 
      Dupa cum vedem, comunicarea deschisa si eficienta necesita mai mult decat disponibilitatea si abilitatea de a vorbi deschis despre sine insusi (sau despre orice altceva). Decisiva este reactia partenerului, care depinde de toti acesti factori enumerati mai sus. Oricare ar fi aceasta, pentru a fi sigur de rezultatul pozitiv al comunicarii, cel ce o initiaza trebuie sa aiba ca fundatie paradigma dublei victorii (win-win). In cele din urma, pe termen lung, sinceritatea intentiei de ‘dublu castig’ va da roade. Iar acesta este ceva de necontestat.
       Iata si cateva criterii pentru o comunicare de succes, asa cum sunt ele prezentate de specialisti :
- a-l asculta pe celalalt cu atentie si in liniste
-  a nu-l intrerupe
- a nu fi ofensat sa fii contrazis, a nu lua criticile personal
- a-ti lua timp pentru refelctie inainte de a da un raspuns important
- a rezolva conflictele deschis 
-  a-si exprima emotiile intr-o maniera constructiva
- a fi calm, constient, a nu fi influentat de titlul sau statutul celuilalt
-  a mentine o varietate larga de optiuni, a fi deschis pentru schimbari si contradictii
-  a nu ‘sari’ peste dorintele, sentimentele altuia pentru a evita ca mai tarziu acesta sa se simta prost ca nu au fost luate in considerare
     ….si, in mod sigur, multe altele.
       Cu totii avem posibilitatea sa devenim buni comunicatori. Perfectionarea continua in diferitele ei aspecte este una din cele mai profitabile alegeri pe care o putem face in aceasta viata. Este o realitate pe care din ce in ce mai multi oameni o constientizeaza. Si care ne sta la indemana oricand !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu